Skomarkarlampa







I vårt lilla köksfönster hänger sedan länge 
en gammal 
skomakarlampa.

 

Nu har jag bytt sladd på den 
till en svart tygsladd och lampan fick genast mer attityd.
Dessvärre har sladden ännu inte hunnit hänga ut sig på bilderna
men den blir nog bra efter ett tag.


Alla porslinsdelar finns kvar
och jag tycker speciellt mycket om lodet
som sedan gammalt är fyllt med sand och små blykulor.
 

Mycket av mitt fixande hemmavid handlar om belysning just nu,
om inte annat så byter jag till starkare lampor.
Inte så konstigt kanske med tanke på hur mörkt det är ute.
 


Jag har också omärkligt börjat tycka om vitt ljus
till skillnad från det gula som påminner om skenet från glödlampor.
"Nu frågar du efter vita ljusslingor när vi äntligen har fått in gula"
sa en lampförsäljare häromdagen.
Kanske har det med åldern att göra
eller så har jag blivit påverkad av alla vita inredningar utan tillstymmelse till gul belysning.
 
Nu ska mamma och jag köra i mörkret-
tur att det är till något så roligt som snickarkursen.
Ha det bra!
 
 
 



Kommentarer