Om längtan





Om längtan.

För ett tag sedan läste jag i Victoria Skoglunds blogg
att så fort det blir några varma dagar 
strömmar kunderna till hennes butik för att köpa sommarblommor.
Själv väntar hon med planteringen och njuter istället av våren 
och det skira bladutspringet eftersom den ju är bland det vackraste vi har i Sverige.
"Vi lever här och nu bland krokus, tulpaner och nyvaknade humlor.
 Längtan är en gudagåva och ska bejakas och inte alltid tillfredställas."





Jag håller med henne fullständigt,
inte bara som en ursäkt  för att våra krukor på landet ännu gapar tomma
i väntan på både planetring och på att övervintrarna ska ta sig,
utan också för att jag tycker att det hon skriver
kan appliceras på det mesta här i livet.


Att njuta av att längta,
av att ha något att se fram emot och att drömma om
tillhör nog levnadskonsterna.

Nu njuter jag av att se fram emot en långhelg,
hoppas ni gör detsamma!





Kommentarer

Almbacken sa…
Det skriver jag också under på! Att njuta av nuet och vad det bjuder på. Var sak har sin tid.

Nu ser jag dock fram emot helgen. Just nu packas det för fullt och som alltid ser vädret ut att bjuda på lite av varje.

Vi ses snart!
Kram,
Maria