Köpenhamn






På arbetsresor finns det i regel inte mycket tid för att gå på stan
men när jag var i 
Köpenhamn 
i veckan hann jag i alla fall med en kort promenad längs Ströget.





Jag gillar Köpenhamn jättemycket
men måste erkänna att jag inte tycker att centrum har utvecklats till det bättre.
Många små butiker längs Ströget
har nämligen bytts ut mot stora kedjebutiker.
Synd för centrum känns inte lika mysigt längre.




Till de butiker jag saknade hör blomsterbutikerna.
Danskarna är ju ofta så bra på blomsterarrangemang av olika slag.




Det stora bolighuset finns dock kvar och dit har julen förstås kommit.
Det var där jag köpte min allra första svarta julgranskula för många år sedan.
Då var svarta kulor så nya och annorlunda att jag minns det än.

Av julestuen att döma blir julen vit eller röd i år,
själv tror jag att jag satsar på blått igen.....




... men det hinner jag fundera på för
än är det inte riktigt dags för jul
utan för Halloween vilket jag blev påmind om när jag passerade Tivoli.





Som ni kanske redan läste här på bloggen
har vi inga starka Halloweentraditioner i vår familj
utan vi firar Allhelgona.
Den helgen är ofta lite frusen och grå
och jag uppskattar stillheten och den eftertanke den skänker.

Ikväll tänder vi ljusen på gravarna
och i övrigt går helgen i körsångens tecken.


Ha en fin fredagskväll!













Kommentarer