Lussebullar






I helgen blev det 
lussebullar till kaffet
eftersom jag för ovanlighetens skull bakade.



Lussebullarna gjorde jag enligt ett standarderecept från nätet
men jag bakade bara en halv sats 
och lät dem kalljäsa medan vi var på långpromenad.

 
 
Bakduken gjorde vår pojke på dagis så den har ett antal år på nacken.
 
 


När jag nu ändå var på gång och ugnen var varm så bakade jag också
det fantastiska brödet 
från Anna Bergenströms kokbok Nya Annas mat.




Det är inte nyttigt (till jul får man unna sig) men fantastiskt gott
och verkligt lättbakat, se här:

 
5 dl ljummet vatten blandas med 
1 dl mjölk. Blandningen hälls över 
25 gr (1/2 paket )jäst,
2 tsk salt och 
1 tsk socker/honung tillsätts och därefter
ca 12 dl vetemjöl.
Knåda länge helst i maskin (degen ska vara lös)
och låt jäsa till dubbel storlek.
Häll ut degen på ordentligt mjölat bakbord (knåda inte!)
och skär med vass kniv i (helst lite ojämna) bitar.
Grädda genast i 250 graders ugn.

Lycka till om ni provar!




Kommentarer

Nybakat är ju så gott! Jag har också en bakduk som sonen tryckt... Bra att ha grej... Kraaaam Pia