Längtan till landet







Det var två veckor sedan vi var på landet och
oj, vad jag har längtat hit.




Vi kom sent i går kväll 
efter att ha badat bastu, doppat oss i havet
(värdparet och jag alltså, inte maken - det var 16 grader)
och ätit middag hos goda vänner.



 Att få vakna här ute till en fin sommardag (i medlet av september!),
ta svampkorgen på armen och
hitta typ 4 kantareller och några Karl-Johan
- det är livskvalitet.

Ni hör, jag har måttliga anspråk
i alla fall vad gäller svampskörden.




Just nu är det både skördesäsong och frys- och kyltömningssäsong för oss.
Vi åkte ut med några få råvaror 
och tar resten ur frysen som vi stänger om några veckor.



Till skördesäsongen hör blomkålen
som jag svarvade ihop till en lunchsoppa
toppad med stekt svamp och vitlökskrutonger.
Vi satt i solen och värmen 
och vips kändes det som semester.


 


Jag var lite orolig för att odlingarna skulle ha torkat bort
men med självvattnande krukor har det fungerat bra.
Tänk vilken skörd vi får av några få plantor i kruka!






Hoppas ni också har en skön lördag!







Kommentarer