Ett riktigt julhus





I helgen fick vi titta in i
ett riktigt julhus.

En vacker gammal bondgård
som är som gjord för julfirande.





Det stora köket har en praktisk arbetsdel
med en fin spiskåpa i koppar, den skymtar till vänster,
över den gamla vedspisen och en modern spis.





Äggen i skålen är från de egna hönsen, vilken lyx,
och vitlöken från egen odling.

I den andra delen av köket finns ett stort långbord
och vackra gamla möbler.





I salen blandas gamla möbler med bekväma sittmöbler.





Med bekväma sittmöbler
menar jag dock inte i första hand pottstolen här nere.





Det går inte att ta miste på att det bor en jägare i huset.





Klädskåpet i den verandan med de vackra fönstren
är riktigt fint.
Tyvärr glömde jag ta bild av de fina och fiffiga träkrokarna i skåpet.





Ett rött staket omger huset
och grinden kantas av stora vårdträd som inte låter sig fångas i vinterkvällen.

På gräsmattan står det längsta långbord jag sett
och jag antar att gården är riktigt härlig på sommaren.





Nu över till något annat.

För två veckor sedan
när solen för ovanlighetens skull visade sig
tog jag den här bilden.





Idag på eftermiddagen tog jag ett nytt foto.





Ser ni att solen nu går ner en bra bit längre söderut i förhållande till husen?

Det går fort nu
men trösten är att det väl går lika snabbt åt andra hållet
efter några veckor när det svänger.



Ha en fin måndagskväll,
det planerar jag att ha
för vi har generalrepetition inför körens julkonserter på lördag.







Kommentarer

HWIT BLOGG sa…
Ja det var ett riktigt julhus :) Så himla mysigt...
Igår bitande kallt, idag grått och plusgrader , mörkret är lite jobbigt just nu!
Ha en fin vecka!
Kram Titti