Bastu i november




För den som inte upplevt det kan det vara svårt att förklara
att det kan vara så fantastiskt skönt med vedbastu.
Jag gör ändå ett försök.




Att  redan på sen eftermiddag
bära ner ved i en egenhändigt snickrad vedkorg.
 


Att elda flera brasor i den från början fuktiga och utkylda bastun.
(För att vara riktigt rättvis ska det sägas att det oftast är maken som eldar.)


Att iförd enbart badrock och gummistövlar,
med ett badlakan över axlarna
och med en vattenspann i den ena handen och en stormlykta i den andra,
trava nerför backen i skymningen.


Att sitta i den sköna värmen 
där fukten som lämnar väggarna bidrar till att hettan inte blir stickande utan bara skön.
Och att skölja av sig med skopan på bastualtanen och njuta av att luften är kylig.



Att rosig om kinderna 
uppvärmd intill märgen
och mjuk i varenda muskel
traska upp till huset igen.



Att vara tacksam för att man får ha det så bra!



Kommentarer

Låter hur mysigt som helst!
Och här sitter jag med mina egna bastuskisser och drömmer mig bort när jag läser detta :)
Jag vet att det är precis så där skööönt som du beskriver. Fin vedkorg du snickrat. Kraaam Pia