Libanesiskt i min smak






Här kommer några bilder från 
gårdagens libanesiska buffé.




Sallad med hackade tomater, gurka, paprika och rödlök.
Löken fick dra i citronsaft för att bli lite mildare.
Salladen kryddade jag slutligen med sumak, den syrliga mellanösternkryddan.


Rörorna är hoummus, baba ganouch, yougurt med mynta
och en röra gjord på tre hela rostade vitlökar.


Bulgur kryddad med bland annat gurkmeja och spiskummin,
som återkom i yoghurt-marinaden för kycklingen.
Den grillade vi med den kryddiga lammkorven.


Mat i min smak!


Idag har det varit en fantastisk dag 
med kall dryck i skuggan.

Ikväll blir det rester från buffén så ingen tid tillbringas i köket.
Ha det bra.






Kommentarer

HönaPöna sa…
Hej... vilken härlig blogg jag hittade till. Tack för kommentaren hos mej!
Älskar sista bilden i inlägget, de vita blommorna mot träväggen, urfint. Har ni järnvitriol på huset?
/åsa
Å dra mig baklänges på en träpinnevagn så gott det såg ut! Helt klart mat i min smak också. Libanesiskt alltså, kanske den vägen jag ska vandra... :)