Talludden






Skönt med lördag 
eller hur?

Det har blivit en hel del åkande hit och dit för min del på sistone
så nu är det skönt att bara vara hemma en helg.
Bilderna jag visar kommer dock från igår
då jag var på möte på en, åtminstone för mina läsare från Finland,spännande plats, 
nämligen presidentens tjänstebostad Talludden i Helsingfors.



Det här är vyn man möter från ovansidan,
ner mot vattnet har huset stora höga fönster.


Huset med 212 hörn och 300 fönster
är ritat av arkitektparet Pietilä.




Enligt en broschyr jag nappade åt mej 
var ambitionen att huset skall  vara ett helhetskonstverk 
där arkitekturen, inredningen, möblerna, hantverket och detaljerna 
ända ner till besticken 
har planerats för just den här byggnaden.


Även om det är presidentens tjänstebostad är de delar som syns här
förstås inte från den privata delen av huset.


Jag har tidigare varit på flera möten och baler i Presidentens slott
(ja, det heter faktiskt slott fastän Finland är en republik)
men det var första gången jag besökte Talludden.

För många år sedan fick jag    
en vas som specialdesignats med inspiration av byggnaden när den var ny.


Vasen som sedan dess stått  i vår matsal påminner om huset
och därför var det extra roligt att äntligen få besöka det.

Solen ler lite svagt här hos oss,
nu ska jag gå ut en sväng och sedan blir det lite plockande och god mat på det.

Ha en bra lördag!!








Kommentarer

Vilket annorlunda hus och stiligt. Kul att få besöka det. Läcker vas, den måste passa bra till tulpaner. Kraaaam Pia
Men wow vad spännande att få komma dit. Häftigt hus. Kram Suss