Att äta i Bryssel






Man kan verkligen 
äta gott i Bryssel.


Morgonen kan man t.ex. börja på detta nyttiga sätt i ett litet franskt café.



Belgien är annars känt för sin fina, färska choklad
som finns i överdåd i många affärer.....




... i olika former.




En annan sak som belgarna är galna i är pommes frites.
Den säljs i kiosker där folk köar för att köpa en låda pommes med en jättestor klick majonäs.

 


Hmmm, pommes kan vara gott som tillbehör
t.ex. till kokta musslor (moules frites) som vi åt i helgen,
men som ensamrätt är de inte helt i min smak.


Även belgiska våfflor säljs på gatan och i snart sagt varje gathörn känns doften.
Söta och goda är de - men när man ätit en kan man hoppa över flera måltider
för de är häftigt mäktiga.




Den roligaste matupplevelsen den här resan 
var ostronpremiären i Gent.
Den är en motsvarighet till vår kräftpremiär
med med champagne istället för snaps och därför betydligt mer städad.




Det var skoj att prova olika sorters ostron och jämföra smakerna
som skiljer sig klart från varandra.

Gillar ni ostron?
Sonen och jag är förtjusta medan maken äter några mest för sakens skull.





För oss är maten en stor del av upplevelsen under våra resor,
ett säkert ålderstecken antar jag.


Onsdag och snart är det helg - igen.
Ha det gott!



 
 



Kommentarer

Mat är ju en stor del av kulturen tycker jag. Spännande och kul att testa på. Ostron har jag bara ätit en endaste gång och ..nja inte dåligt och inte det bästa jag vet heller. Klarar mig utan men skulle naturligtvis testa om jag var där där du var. Kul inlägg för det är ju inte så ofta man läser om maten i Belgien. Kraaam Pia