Bakning







I helgen plockade jag fram hushållsassistenten
eftersom jag plötsligt kände för att
baka.


Assistenten fick vi när vi gifte oss
men den är fortfarande i perfekt skick och det går t.o.m. att få delar till den.
Sannolikt kommer den att kunna vara i bruk i ännu en generation
- det kallar jag hållbart i alla bemärkelser.






Långjäst matbröd med psylliumfrön blev resultatet.

När jag ändå var igång (det händer inte så ofta nuförtiden)
bakade jag fröknäcke och så kolakakor med lakritspulver -
 de godaste kakor jag vet,
men så är jag också en lakritsälskare.





Här är receptet:
Kolakakor med lakritspulver100 GRAM MJUKT SMÖR
1.5 DL STRÖSOCKER
2 TSK VANILJSOCKER
2 TSK LAKRITSPULVER
3 MSK LJUS SIRAP
1 TSK BAKPULVER
4 DL VETEMJÖL


1. Rör ihop socker, smör, vaniljsocker och lakritspulver
2. Tillsätt sirap, bakpulver och vetemjöl 
3. Forma runda stänger på en plåt med bakplåtspapper
5. Grädda i mitten av ugnen 225 grader i ca. 8-10 minuter
6. Skär på snedden medan stängerna är varma

Önskar er en skön onsdagskväll!




Kommentarer

lakrits i kakor har jag nog inte sett innan, inte i kolakakor i alla fall. kanske jag testar lite.. Kraaam Pia