Boktips







Jag har som vanligt laddat med
böcker 
inför julen.
Ja, det blev till och med extra många just i år
eftersom jag fick så bra tips av en körvän som jag stötte på i bokhandeln.





 Böckerna på bilden här ovanför kan jag inte säga något om - ännu,
men de två här nere som jag nyss läst ut kan jag rekommendera.

De är inte några feel-good-romaner
men de är verkligen läsvärda.

Jag heter inte Miriam
av Majgull Axelsson
pendlar mellan nutid och dåtid.
I nutiden är Miriam en gammal dam som bor i Jönköping
och i dåtid en romsk flicka i koncentrationsläger.
Precis som recensenten i SvD säger på pärmen 
måste berättelsen om lägren berättas om och om igen.
Just nu får boken dessutom aktualitet 
eftersom beskrivningen av hur det vara att komma som flykting till Sverige
ökar förståelsen för dem som är i samma situation idag.





Italienska skor
av Henning Mankell
är inte någon tårdrypande historia 
trots att den handlar om åldrande och död.
Fredrik är kirurgen som isolerat sig på en ö efter att ha begått ett misstag
men tiden hinner ikapp honom när han får oväntat besök.
Mankell, som själv gick bort i höstas,
skriver osentimentalt och mycket lågmält om stora känslor
av både kärlek, ensamhet och sorg.
Det lär finnas en fortsättning på boken
och den måste jag läsa.


Böcker är en bra motvikt 
till bildflödet i alla härliga bloggar jag gärna bläddrar i.
Tänk vad mycket livet kan rymma!


Ha en skön annandag!






Kommentarer