Lunchtips






Man ska inte tro på allt som står i tidningen.
I Lantlivs reportage smög det sig in ett litet fel,
det stod nämligen att jag tycker om 
att laga mat 
länge.
Maken menar att det istället borde ha stått att jag inte tycker om att laga mat längre
men jag vill inte sträcka mig riktigt så långt
eftersom jag verkligen gillar att laga mat på helger och semestrar.
Att laga mat länge är dock inte min melodi
utan jag skulle snarare beskriva mej själv som genvägarnas mästarinna.
Här kommer ett exempel.




Skär färdigt kokta rödbetor i bitar
och lägg på ett ugnssäkert fat.
På det getost i skivor, grovt krossade valnötter och lite ringlad honung.
Skjuts in i ugnen (200 grader) tills osten och nötterna fått fin färg.
Salt, peppar, olja, balsamvinäger och ruccola runt.
Se där, en snabb lunch i min smak som vi bjöd våra gäster på i helgen.




Här faller ett stilla regn just nu,
det första på mycket länge.
Odlarna välkomnar regnet
och jag får väl glädjas med dem trots att jag själv hellre vattnar.


Ha en fin måndag!




Kommentarer