Nordiska rådet







För många år sedan jobbade jag under en period med
Nordiska rådet

men numera deltar jag bara ibland vid sessionerna,
som nu i veckan i Köpenhamn.





Mötena hålls för det mesta i parlamentshusen
som här i Folketingets fina byggnad.

Korridorerna är vackert färgsatta 
och medan jag tidigare upplevde att färgerna var klassiska 
kändes de nu plötsligt helt moderna.
Kanske ett tecken på att färgade väggar inte är en tillfällig fluga!




Parlamentshusen i Norden har inte genomgått några stora ändringar genom åren.
Det gäller också Sveriges riksdag 
förutom till den del det handlar om riksbankens gamla byggnad 
som fått en helt modern påbyggd plenisal.

Jag gillar tanken på att all ombyggnad är ursprungsarkitekturen trogen
medan tillbyggnader är supermoderna.
På så sätt lämnar varje tid sitt avtryck.




Plenisalen i Folketinget är ett bra exempel 
på att den ursprungliga utformningen respekteras.




Folketinget håller till i Christiansborgs slott
där det också finns rum för statsministerns kansli i en flygel. 

 Tvärs över Christiansborgs borggård finns dessutom drottningens representationslokaler
som vaktas av det kungliga livgardet i sina björnskinnsmössor.




Drottningen bjöd på en lunch i samband med sessionen,
här välkomsttalar hon.




Bilderna är väl inte de bästa 
 eftersom jag smygfotade med mobilen 
och försökte få miljöer utan människor.

Salarna var förstås överdådiga
som sig bör på ett slott.




Sessionens första dag avslutades med utdelning av rådets priser.
Senast jag var med delade jag faktiskt ut ett av dem
men den här gången kunde jag sitta i lugn och ro och njuta av det fantastiska programmet.

Ni kan se utdelningen på www.norden.org.





Det är kul att få resa lite i jobbet ibland,
 men, men...  hemma är ändå bäst.

Skönaste kvällarna är
när man som ikväll tar reflexvästen på för en promenad
och sedan släntrar omkring i långkalsonger här hemma!


En skön kväll till er med!







Kommentarer

Anonym sa…
Tack för att du delar med dig från dina resor!