Små framsteg






Vid lillebrors husbygge sker det stora saker
men vi som har ett färdigt hus på landet nöjer oss med 
små framsteg.
Häng med på en tur bland praktikaliteter.




På en ganska synlig plats på altanen har vi en kran 
som ofta är i användning under sommaren.
Längst ut på kranen finns en propp som gör att det bara är att klicka på slangen,
praktiskt och bra men -
den vi haft har varit i ful, gul plast som lyser mot den grå väggen.
Jag har trott att den bara finns i gult men
 i bygghandeln före påsk upptäckte jag att den också finns i rostfritt.
Vilket lyft med en liten åtgärd.

***

Häromdagen publicerade jag den här bilden:



I stugan finns ett utrymme som jag tidigare sällan visat på bloggen,
nämligen hörnet med hemmets fulaste möbel.




TV:n har ändå varit bra placerad

eftersom man samtidigt kan titta på brasan, utsikten och TV:n samtidigt
(med lite simultankapacitet alltså).




Nu är det gamla TV:n helt slut
och vi har varit tvungna att värma den vid brasan en god stund för att få den att starta, he he.




Den nya vita TV:n har vi monterat på väggen,
på en arm så att vi enkelt kan vrida fram den när vi vill se på TV.
Eftersom ramen är tunn ser den nya mindre ut än den gamla
fast det är tvärtom i verkligheten.
Ännu ett lyft med en ganska liten åtgärd. 




Nästa förbättring gäller väggen mot altanen.
Den har blivit svartfläckig med åren 
och jag har trott att vi måste måla fasaden
men - simsalabim - maken tog fram såpa och skurborste
och några minuter senare såg den ut såhär:




Här ser ni skillnaden 
på var sida dörren.
Tur att det svartfläckiga bara finns på två små väggar på låg höjd.




Underhållsarbete är sällan roligt
men när man upplever att det blir ett lyft känns det mer meningsfullt.


Ha en bra torsdagskväll!








Kommentarer

Vilka fina skillnader. Tv:n på väggen är ju så bra och såpa, ja jag säger ju bara det Perfekt till mycket. Snyggt! Kraaam Pia