Helsingfors







På sommaren rör vi inte alls på oss
men på sistone har det blivit en hel del resande.
I helgen var det dags för den tredje nordiska huvudstaden på lika många veckor,
Helsingfors.

Jag är inte speciellt förtjust i Helsingfors centrum,
orsaken är kanske att jag för det mesta åker dit på vintern i jobbärenden.






Den här gången stannade jag  dock kvar över helgen
och hann då strosa i helt andra och fina kvarter.
Det är då det blir tydligt att det aldrig är långt till havet i Helsingfors.





Till de allra vackraste kvarteren hör de i Eira
med sina jugendhus nära vattnet.
Många av husen är ritade av arkitekten Lars Sonck.






Huset här uppe med utsikt över havet
går inte av för hackor.





Förr i världen var det vanligt med bastu för allmänheten i Finland.
När det blev vanligt med bastu i lägenheterna
försvann de helt ur stadsbilden men nu lär de ha blivit i ropet igen.

Badet med bastu och utomhusbassänger (bilden ovan)
ligger mitt i stan nedanför slottet.





Så över till en talludde med björkar,
nämligen Finlands presidents tjänstebostad
som jag för första gången besökte sommartid.







Inomhus var allt förstås sig likt,
här kommer nog ingenting att ändra sig på många år.






I hallen med Aaltomöbler där vi väntade (ni ser min väska)
föll mina ögon på glasen på den övre hyllan i vitrinskåpet.






Där står nämligen två vaser av glaskonstnären Gunnel Nyman.






Ständigt denna Nyman!
Senare under helgen när vi besökte Designmuseet 
stötte vi nämligen på en vitrin om Gunnel Nyman.

Orsaken till att jag känner igen hennes alster
är att vi fick en av vas i bröllopspresent av mina föräldrar.
Här syns den på bild i ett gammalt inlägg.
Fin present vi fick måste jag säga.






Orsaken till vår Helsingforshelg var ett bröllop
men mer om det senare.

* * *

Torsdag och jag längtar till helgen.
Vi har inte varit på landet på tre veckor och jag längtar.


Ha en fin kväll!













Kommentarer