Mjuk pepparkaka





Drabbades av ett ryck och bakade en
mjuk pepparkaka.

Jag brukar annars baka ganska sällan
för om jag bakar så äter vi
och av alla kostråd hit och dit 
är en sak i alla fall säker,
man blir inte friskare, piggare eller smartare 
av socker och vitt mjöl.




Kakan var nog god
men jag föredrar ändå min faster Neas recept
även om den smaken inte är fullt så julig.





Ni som följer bloggen har kanske noterat 
att jag numera inte har några måsten i juletid
utan bara gör det jag har lust till.

Som yngre hade jag en hel del som jag tyckte att måste göras till jul.
Nu när jag har släppt kraven 
märker jag 
a) att ingen frågar efter det som blir ogjort, 
kraven fanns med andra ord bara i mitt huvud - och
b) det blir jul ändå, tro det eller ej.

Lugn och ro, lite god mat 
(debatten om matsvinn gör det lättare att satsa på mindre mat),
skön julmusik, några bra böcker och vackra blommor
det är det som gör julen för mej
och för det krävs måttliga förberedelser.

Ha en fin lördag!






Kommentarer