Druvor





Vår 
vinranka
ger en otrolig skörd i år.





Druvorna är goda att äta som de är 
men har en stor kärna
så man äter inga större mängder.




Tänk för inte så många årtionden sedan
skulle det ha känts exotiskt med vinrankor på friland
här på våra breddgrader.

I fjol gjorde jag en hel del gelé 
som är god både till maten och till ost 


men åtgången är inte så stor 
eftersom vi (läs jag, maken är en gottgris) försöker undvika socker.




Därför plockade jag några stora grytor med hela klasar i år.
Jag kokade dem inte
utan pressade med en träklubba (sådan som man ska banka kött med)
och så silade jag det hela.

Flera flaskor riktigt god druvjuice blev resultatet
och då finns det många klasar kvar på rankan.





Flaskan till vänster är äppeljuice 
och den till höger druvjuice.

Vår lilla trädgård levererar!


Ha en bra kväll!




Kommentarer