Festligt i Stockholm







Nordiska rådet för med sig inte bara möten,
utan också en del 
festligheter.
som t.ex. ...




... en middag på fina Villa Bonnier,
ritad av Ragnar Östberg
som också ritat Stockholms stadsbiblioteket. 




Som ni hör av namnet tillhörde villan familjen Bonnier
som flyttade till Amerika under kriget.
Kvar blev en son i skolåldern,
som efter att ha bott länge i ensam i det ödsliga huset
donerade det till staten.




Idag känns det verkligen inte ödsligt
utan varmt och mysigt för att vara en representationslokal.


En annan festlighet är förstås galan då Nordiska rådets priser delas ut.
Den leddes av charmtrollet Jessica Edin. 
Ni kan se galan på SVT play om ni vill.




Här nere är en bild av litteraturpristagaren Jonas Eikas tal.




Greta Tunberg vann Natur- och miljöpriset 
men vägrade ta emot det
och litteraturpristagaren sågade de nordiska regeringarnas invandringspolitik. 

Jag tar det som ett bevis på att den nordiska demokratin fungerar
när pristagarna vågar vara öppet kritiska gentemot makthavarna som ger dem pris.
Sådant händer inte i alla delar av världen.




Här blandas stort och smått
för nu visar jag er mitt livs första jumpsuit
som jag kände mej fin i. 

Halsbandet i design av två kreativa tjejer
är gjort av gamla cyckeldäck och träkulor.
Jag måste visa en närbild, för visst är det fint?




Känns bra också med återvunnet.


Nu är det snart helg igen
så att jag får vila från alla festligheter :-).


Ha en bra fortsättning på torsdagskvällen!











Kommentarer