Vinrankan

 



I vår ska vi bygga om stödet för 
vinrankan
och därför har jag beskurit den mycket kraftigt
nu när det är beskärningstid.


Det gröna som ni ser på spaljen är blåregn..




... som är det enda som återstår av den kraftiga grönskan
ovanför vår frukostplats.
Blåregnet ska beskäras i mars.





Spaljen måste göras om för den har blivit dålig 
och nu har jag tänkt att vi istället ska bygga en liten pergola ovanför uteplatsen.

På den södra delen ska blåregnet klänga,
jag ser framför mej alla fina klasar som hänger 
precis som i Italien!

På de andra "armarna" i pergolan ska vinrankan breda ut sig som et tak
och på sensommaren ska de blå klasarna hänga ner.

Ni lär säkert inte kunna undgå bygget här på bloggen :-).




Den här årstiden är det dock andra färger än blått som gäller
och jag njuter av dem så länge det varar.




Jag är tacksam för att vi kunde sitta ute på kvällarna så sent som i slutet av september
för nu dröjer det ett bra tag innan det är dags igen.





Ha en riktigt bra torsdagskväll!




Kommentarer

Mirja sa…
Hej! Försökt kommentera förut, då gick det inte - försöker igen. Blåregn!
Just - i augusti - planterat Kentucky Blue Moon - i Lumparland. Är blåregn månne Wisteria? Doftar er också gudomligt?
Tack för fina höstbilder :)
Mirja sa…
Hej! Försökt kommentera förut, då gick det inte - försöker igen. Blåregn!
Just - i augusti - planterat Kentucky Blue Moon - i Lumparland. Är blåregn månne Wisteria? Doftar er också gudomligt?
Tack för fina höstbilder :)