Det blommar

 



Nu grönskar det!

Det är bara för underbart att stiga ut på trappan på morgnarna
och känna doften av grönska och blommor.







Maken har jobbat en hel del i trädgården i vår,
allt i syfte att den ska bli så lättskött som möjligt framöver.




Själv har jag tagit itu med att måla stolparna till pergolan vi satte upp i fjol.
Det gäller ju att måla innan bladen spricker ut.




Varje år känns det lika konstigt 
att de där nakna pinnarna snart ska bli ett tak av stora gröna blad.




Tulpanerna vid trappan är inte lika frodiga som de varit.
Inte heller benveden vi planterade där har tagit sig 
så nu är den ersatt av små buxbomsplantor som gömmer sig bland tulpanerna.

Jag brukar låta tulpanerna stå kvar i landet 
men överväger att ta upp dem i år.



Inspirerad av Trädgårdstider 
satte jag dahlialökarna i krukor alldeles för tidigt.
Vi bor ju inte i Skåne precis.

Nu har de vuxit sig långa och rangliga trots att jag toppat dem flera gånger.
Hoppas att de ska stabilisera sig
när de fått komma ut på dagarna och under frostfria nätter.
Vi gräver inte ner dem i landet än på ett tag.

Wish me luck!


* * *


Ha en trevlig helg vänner!











Kommentarer

Unknown sa…
Hej,

Precis som ni byggde vi en pergola förra sommaren.
Vad har ni för klängerväxt som redan har vuxit så mycket?
Har ni tryckimpregnerat virke till er pergola? Går det bra att måla på?

Tack för en trevlig blogg! Ert sommarhus är underbart!

Vänlig hälsning
Madeleine
I min smak sa…
Hej Madeleine
Kul med pergola, eller hur?
På vår klättrar en vinranka som ger det gröna taket, och ett blåregn för blommornas skull. Växterna har några år på nacken och kom därför snabbt igen när vi skar ner dem. Tidigare hade vi bara en port som vi måste komplettera med snören. Jag ska se om jag kan göra ett inlägg om det.
Stolparna är tryckinpregnerade så därför målar vi dem först i år. Överliggarna är vanliga plank som vi målade innan vi satte upp dem.
Hälsningar
Susanne
Unknown sa…
Hej Susanne,

Tack för trevligt svar! Då kanske ni får vindruvor t.om.!
Som sagt, din blogg är helet i min smak :)

Trevlig helg!

Madeleine