Inredningstankar

 


Hoppas ni vill höra lite om 

mina renoverings- och inredningstankar,

det vill säga hur jag resonerat inför att vi delat huset i två lägenheter 
och skapat oss en lya på övre våningen.

Jag visar bara gamla bilder i det här inlägget,
även om de redan är historia.



Personligt, hållbart och med hemkänsla
 är ledord i inredningsvärlden.

Jag kan skriva under dem alla och säga att de motsvarar min målbild.



Vad betyder då ledorden för mej 
eller rättare sagt, för oss, 
det är ju inte bara jag som inreder vårt gemensamma hem. 



Vårt hem ska kännas vuxet.
Det ska alltså märkas att vi inte är några ungdomar
som alldeles nyss skaffat allt vi behöver till hemmet.

Därför får det allra mesta i vårt hem vara sådant som följt med oss genom livet.
Det är också hållbart att inte slänga för att köpa nytt.



Sedan vill vi ändå att hemmet ska kännas samtida.
Det får alltså inte kännas som ett museum, alla gamla grejer till trots. 


För att det ska kännas samtida behöver man ju blanda de gamla sakerna med moderna.
Med moderna klassiker, som känns nya länge, blir det mera hållbart.



Jag har varit med så länge i bloggvärlden
att jag hunnit se många trender både komma och gå.

Jag är förstås inte opåverkad av trenderna men försöker stå emot
för jag vill att hemmet ska kännas personligt.
Det betyder att det inte ska kännas som att stiga in i en snygg monter i en möbelaffär
utan det ska märkas att det är vi som bor här.



Även om jag inspireras av de bruna och sepiatonade inredningarna syns överallt just nu
så är de helt enkelt inget för mej.
Min personliga stil ligger mer åt klara färger och kontraster med en hel del svarta inslag
vilket säkert märks i alla inredningar jag gör.



Eftersom vi har flera hem 
så har vi möjlighet till flera olika stilar.

I nyfunkishuset på landet är det ganska modernt och avskalat
och utsikten får ta plats.
I stan har vi vårt vinterboende och där får det gärna vara mera ombonat. 
I Spanien är vårt boende det som av nödvändighet är mest likt det stora möbelvaruhuset.
På sikt vill jag göra huset mera "spanskt" och personligt
men det får anstå tills vi kan tillbringa mera tid där.



Tavlor, böcker, reseminnen och småsaker är sånt som gör vårt hem till vårt.
Måttan är dock smal 
och även om vi nu halverat vår bostadsyta
vill vi inte  ha det belamrat i lyan på övervåningen.


Vi har sammanfattningsvis varit inställda på att försöka göra det personligt 
med så få prylar som möjligt.
Att få det ombonat men inte murrigt
och att använda så många av våra gamla saker som möjligt
så att det blir personligt och hållbart men inte som ett museum. 

Önska oss lycka till!

Resultatet kommer ni att få se småningom men det kan dröja ett tag.

Nu önskar jag er en riktigt skön söndag!























Kommentarer

Anonym sa…
Saknar dina inlägg��