Vintermat








Vad tänker du på när du hör ordet
vintermat ?
Varm soppa, het gryta, fisk från kalla vatten,
apelsiner i klyftor, rotfrukter, kållåda
och varm choklad med limpsmörgås i en skidbacke, kanske.




Jag har några riktigt bra kokböcker om
vintermat
som jag bläddrar i såhär års
för att få inspiration.



 
Vi lagar sällan mat i veckorna
och då är det desto roligare att kocka under helgerna
när man har tid och kan börja matlagningen med att korka upp en flaska vin.
 Den här helgen går vi dock till dukat bord.

 

 
 
 
Ha en riktigt skön fredagskväll!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Vintermat, ja det är nog grytor och lite varmare mat eller hetare kanske än den man äter på sommaren. Tyngre mat liksom. Kul att bläddra i kokböcker man får inspiration av de vackra bilderna. Här lagas det mat varenda dag med undantag då vi går ut och äter vilket händer sällan. I morgon faktiskt! Fast man lär sig bra då., övning ger färdighet. Kraaaam Pia
Almbacken sa…
Jag ser att du har samma "vinterreceptböcker" som jag. Mycket trevliga.

Min favoritvintersallad just nu innehåller:

Blandade gröna blad
Finstimlad rödkål ( jag använde mandolin)
Finstrimlad rödlök
Avokado
Granatäpple
Grönmökgelost
Valnötter
Apelsin, skuren i bitar

Olja och en god balsamvinäger, salt o peppar

Supergott!

Dina keramikfat är superfina!!!

Önskar dig en riktigt skön helg.
Maria