Det spirar







Jag suckade och mmmmade när jag såg att det 
redan börjat spira 
i rabatterna hos min vän Maria på Almbacken i Skåne.

Förstås måste jag ta mej en noggrann titt också på vår gård idag
och minsann...




Vid grinden dit ingen extra värme når
tittar de första snödropparna försiktigt fram
och på gräsmattan ovanför dagvattenledningen 
finns redan några knoppar.




Klätterhortensians första knoppar är alltid tidiga 
och mycket riktigt kan man se antydningar till grönt mot söderväggen vid uteplatsen.




Intill samma södervägg börjar det också knoppas på marken.
Jag är inte säker på vilka lökarna är
men det mest troliga är att det handlar om påskliljor.





Jag vet att det är för tidigt att ropa hej
eftersom vi bara skriver den 26 januari och bakslag kan vänta bakom hörnet
- men nog sjutton går vi mot bättre tider.


Ha en bra kväll!








Kommentarer

Maria sa…
Hej...och tack för en jättefin blogg, jag kikar in här flera gånger varje vecka. Jag gillar ditt helhetstänk och tycker att jag får mycket inspiration av både det ena o andra slaget.
Måste le lite extra när jag läser om Maria från Almbacken. Jag är ingen som håller koll på bloggvärlden, men har två bloggar jag följer, den ena är din och den andra är... jo, just Marias. Jag tycker det var ett spännande sammanträffande.
Ha det gott och tack igen för fina bilder med kloka o insiktsfulla kommentarer.
Oj, det känns avlägset! Här i Dalarna har vi så mycket snö. Nog lever vi i ett väldigt avlångt land. Så många olika klimatzoner :-)

Ha det gott!

Anneli
I min smak sa…
Tack Maria för att du hörde av dej!
Susanne