Höstmiddag







I fredags var det vår tur att ordna middag för fredagsgänget.
Dagen var lite ruggig och jag kände för att bjuda på en riktig
höstmiddag
där de orange rosa-bandet-blommorna från matbutiken fick sätta tonen för dukningen.





En gång fick jag frågan om jag dukar för bloggen
men kan ärligt svara att det gör jag verkligen inte.

Mamma och mormor har alltid månat om att duka fint
så jag har fått intresset med modersmjölken och njuter både av att planera och duka.
Att det sedan är extra kul att duka när jag kan lägga ut bilderna på bloggen är bara en bonus.





Om ni tittar noga så ser ni att jag prövade två olika servetter, 
en i naturlinne och en i orange.
Jag frågade maken vad han tyckte fastän jag redan på förhand visste svaret
och så följde jag hans råd.





Ska det vara höst, så ska det!




Lite mysigt trots allt med tända ljus den här tiden på året.




Så maten då.
Vi började i spansk anda med cava 
och lite tapas i form av manchego och salami.
Orsaken till det spanska temat återkommer jag till.

Förrätten var en blomkålssoppa med mycket grädde,
toppad med parmesanflingor och rostade pumpakärnor.





Huvudrätten bestod av skogspanna enligt det här receptet.
Jag lade dock till krossade enbär 
som jag stekte med köttet för att få lite viltsmak.
En enkel men god höstgryta.

Ugnsrostade rotsaker blev tillbehör.




Till dessert blev det äppelpaj
för nu har de röda vinteräpplena börjat mogna.
Träden är riktigt gamla och sorten likaså,
kan det vara Ingrid Marie, vad tror ni?






Inte någon märkvärdig och tillkrånglad mat som ni hör
men förhoppningsvis vällagad och smaklig.
Det brukar vara målet för middagarna med fredagsgänget.



Ha en fin onsdagskväll!






Kommentarer

Fin dukning. Jag gillar orange den här årstiden. God mat också eller ska jag säga välkomponerad meny kanske. Jag skulle kunna ta quornfilé. Kraaaam Pia