Maten i Spanien






Maten är en viktig del av upplevelsen när vi reser maken och jag.

Maten i Spanien

bestod till stora delar av fisk och skaldjur
men på mornarna började vi med en riktig kolhydratchock.
Tur att den färskpressade juicen innehöll c-vitamin 
för annars var det dåligt med näringsvärdet.




När vi landat första eftermiddagen
slog vi oss ner på en trottoarservering lite i utkanten av stan
och beställde in varsin tortilla med vin respektive öl.
Såhär såg notan ut:




Summa 3 euro 60 cent.
Ingenting att gnälla över!




Något dyrare är det att äta på strandserveringarna
där maten tillreds över öppen eld
som här i en sandfylld båt.




Räkor Pil-Pil (i chiliolja)
tillhör favoriterna.




Annars gillar jag de lokala tapas-barerna allra bäst.
Bara ortsbefolkning, 
ingen som helst mysbelysning
liv och stoj
men otroligt välsmakande mat.




Spanjorerna hänger vid baren som här på bilden
men vi föredrar ändå att sitta vid ett bord.


Några av våra vänner har en  spanskinspirerad tradition hemma.
På torsdagarna äter de veckans rester, alltså de där små slattarna som blivit över,
och leker att det är tapas.
Bra idé med tanke på allt matsvinn!


Ha en fin fredagskväll!










Kommentarer

Spännande att få se maten i Spanien. Jag minns bara att maten var trist och fet från mina resor dit i ungdomen. Kanske jag valde fel ställen. Ha Ha! Ser jätte mysigt ut. Kraaam Pia