Avslutningen







Nu är det dags för avslutning i miniserien om "den gamla goda tiden".

I serien har jag pekat på många saker som blivit bättre i vårt samhälle.
Det var säkert inte så många nyheter för er 
men frågan är ändå
varför tror så många att det blivit sämre?






Sarnecki, professor i kriminologi, vars sommarprat jag tidigare skrev om,
filosoferar kring frågan om 
varför och folk till och med tycks vilja tro att brottsligheten ökar.

Nostalgi, det vill säga man vill att det ska vara bättre förr, kan vara en orsak.
Vi vill ju alla minnas att somrarna var soliga när vi var barn.

Enligt Sarnecki kan det också finnas politiska skäl till att måla upp en mörk bild.
Om brotten ökar är det ett bevis på att samhället faller sönder
och då måste vi få nya makthavare som kan ställa allt till rätta.

Till detta vill jag också lägga medias roll.
I det enorma nyhetsflödet måste rubrikerna bli ännu svartare för att sticka ut.
Medierna är också snabba med att spela på människors rädslor.
Rädslan är en fundamental instinkt som omedelbart väcker vår uppmärksamhet.






Många krig har sin grogrund i människors rädslor.
Rädslor för "de andra", de som inte är som vi. 

Inte heller här hos oss går vi fria från liknande tendenser
 eftersom det finns rörelser som först målar upp problem
och som sedan skyller på "de andra", t.ex. på de som invandrat.

Jag vill i alla fall inte vara en del i en sådan utveckling
och den här miniserien är mitt försök att bidra till
att vi alla ska se vårt samhälle så bra som det faktiskt är!






Jag vill avsluta med att att hålla med Marc Levengoods mormor.
När Marcs morfar det sista året blev lite gnällig
och sade att världen var bättre förr
tittade mormor länge på honom och sade milt,
"Världen är nog densamma.
Det var du som var bättre förr."


* * *

Fin måndagskväll till er!









Kommentarer