Vinkällaren






När vi fixade klart vår källare för många år sedan
tänkte vi väldigt praktiskt på förvarings- och arbetsutrymmen.

För att inte bli överdrivet präktiga 
ville vi också göra någonting kul så vi fixade i ordning 
en vinkällare.




Hyllorna har jag designat och byggt själv
av furu som jag betsade.
Konstruktionen gör att flaskorna lutar så mycket att korkarna är blöta
men så lite att man ändå kan se etiketten.
 Jag har också byggt den lilla hyllan ovanför det gamla bordet. 

Såhär efteråt är jag lite imponerad av mej själv 😏
för idag skulle jag inte orka med ett sådant projekt.





Källaren står mitt i huset 
och har därför en jämn och sval temperatur året runt.




När vinkällaren var ny reste jag en hel del i jobbet
och passade på att köpa hem vin.


Tyvärr hade jag inte någon riktig koll på vilka viner som kan lagras, 
(jag är ju ärligt talat mer intresserad av själva rummet än av innehållet)
så vi blev dessvärre tvungna att hälla ut ganska många flaskor vin som inte tålt lagring.





Numera behöver vi inte kassera något vin
för vi har bättre koll på vinerna och lagrar färre flaskor.






Mamma, du kan vara lugn, vår vinkonsumtion har faktiskt gått ner.
Mannen i mitt liv har nämligen med åren blivit ölälskare
och det är inte lika roligt att dricka vin ensam.

Ikväll tänker jag nog ändå öppna en flaska rött 
och den kommer antagligen att räcka hela helgen.


* * *

Ha en riktigt fin fredagskväll!






Kommentarer