Drömmen om en finca





Egentligen bär jag inte på någon 
dröm om en finca,
alltså en spansk gård på landet,
men det är ändå roligt att titta på bilder och låta sig inspireras.


I Andalusien, där vi håller till, är husen och byarna vita,
som på den här bilden som jag helt fräckt har lånat någonstans ifrån.




Visst är det vackert med de vitmenade husen
och det nästan obegränsade utomhusutrymmet.

Härligt också med alla växter.
När de växer på friland istället för i krukor 
kräver de ju inte alls lika mycket vatten.




Ett typiskt andalusiskt hus har bruna takbjälkar.




I Andalusien finns det också grotthus som ser spännande ut.





Det sägs att temperaturen inne i grotthusen är konstant och behaglig.
Jag har inte själv varit inne i något grotthus
men skulle vara lite skeptisk till sprickor i berget som gör att fukt tränger in.





Mysig och annorlunda inredning
i grotthusen gör att man verkligen känner att man är en bit hemifrån.





Vi tycker så mycket om vår lägenhet i Estepona
och känner oss hemma där
men när jag ser bilder som de här kan jag tänka att det också vore kul med något riktigt annorlunda.

Sist och slutligen är valet ändå lätt
för grotthusen saknar nästan fönster och vi älskar ljuset.





På Mallorca är husen inte vitkalkade utan byggda av kalksten.
Så vackert det också!




Om ni vill se en riktigt fin finca på Mallis
ska ni gå in på Instagram under  #mallorca_purplearea,
där Susanne Larsson med bloggen Purple Area
 visar bilder från sin fantastiska finca.




Jag kan tyvärr inte visa några bilder från hennes Instagram här
så bilden ovan är stulen från nätet.

Om jag någon gång skulle vilja ha en finca 
så skulle den se ut som Susannes
men hur vackert det än kan vara  
 föredrar  jag gångavstånd till restauranger och butiker
både här hemma och i Spanien.



Hur är det med er, drömmer ni om en finca
och hur skulle den i så fall se ut?
Jag uppskattar verkligen era kommentarer
fastän jag är så dålig på att svara.


Ha en fin onsdagskväll!








Kommentarer