Utefix




Idag har vi ägnat oss åt 
ute-fix.

Fem år efter alla andra har jag nu planterat en japansk blodlönn  
i kruka på altanen.




Jag hoppas att den röda färgen ska stå sig fint mot den mörka väggen.
Tycker att jag fick tag på ett fint exemplar så det blir spännande att se när den slår ut.
Jag återkommer. 

I den mindre krukan bredvid står en vanlig rönn som jag har beskurit ganska hårt genom åren.




Oj så gräslöken växer.
Jag har beskattat den flera gånger 
som igår när jag lagade en sås till rökt lax
(créme fraîches, dijonsenap, citroncest och gräslök) 
Mmmm. 

Tyvärr var vi så ivriga när vi öppnade röken att jag inte fick någon bild av den fina laxen.
Vi har har nämligen bytt ut vår 30 år gamla röklåda som vi haft en stor sten på 
och är mycket nöjda med den elektriska som vi premiärkörde igår. 




Bättre sent än aldrig
har jag nu satt potatis på grodd.
Några har jag grävt mer i gammal tång som vi kört upp från stranden
men de här ska få ta sig inomhus ett tag 
innan vi sätter dem i hinkar.

Vi brukar inte lyckas så väl med potatis 
men tänkte ändå göra ett försök i år igen.




Den uppstammade  krusbärsbusken som vi haft i många år
har i vinter stått inne i skjulet där den slagit ut.
Förra helgen ställde jag ut den 
och den ser lite ledsen ut för en del löv har blivit gula i kanten.
Jag tror att den kommer att återhämta sig.




Nu när jag skriver detta skuttar en ekorre  förbi på sin vanliga rutt över vår altan.
En vacker dag ska jag fånga den på bild! 




I övrigt har vi haft gym på stranden idag 
med diverse redskap. 
Det är en hel del ilandflutet sjögräs som ska köras upp på vårarna.




Lite kaffepaus får man unna sig på just det här gymmet.
Sandstranden är som i en liten gryta 
och där är det nästan alltid varmt när solen skiner.




Trött och lite ledbruten har jag nu ramlat ner på soffan. 
Tur att vi rökte så mycket lax att den räcker också till idag.

Hoppas ni har en fin söndag!  













Kommentarer