Pergolan






Sakta växer den fram, vår
pergola.

Vi hade tidigare en port mellan den yttre trädgården och köksträdgården 
och en ganska smal sittplats med förmiddagssol.




När porten ruttnade tog vi ner den
och har nu satt upp två nya stolpar
så att vi får en pergola.




Den här gången har vi använt impregnerat virke till själva stolparna
(usch, det är inge roligt att jobba med det giftiga materialet) 
medan den övre delen är målad.

Även stolparna kommer att målas, men inte i år.




Vi förstorar också uteplatsen en liten aning 
och ersätter de stora fyrkantiga plattorna 
för att minska intrycket av gång.




Detta har varit mitt jobb idag.
Jag blandar de gamla och nya stenarna 
så att det inte ska bli en skarp gräns.




Jag har kommit drygt halvvägs
och nu har jag ont i hela kroppen men på ett skönt sätt.

Om ni tittar noga på den sista bilden 
så ser ni att vi nu har bundit upp både blåregnet och vinrankan 
så nu har vi ingen brådska med resten
- förutom att jag förstås är ivrig att få det klart hehe.



Vi har haft en riktigt härlig dag här hos oss idag
för nu börjar den årstid då vi tack vare havet
ofta har fint väder.

Ha en skön lördagskväll!










 

Kommentarer

Vad kul att få se hur den växer fram. Väldigt fint blir det. Men blåregn och vinranka så blir det en härlig plats. Smart att blanda stenarna. Ha en fin söndag. Kraaam Pia