Svampskörd

 


Det finns hur mycket som helst i skogen 

säger min kollega om 

kantareller.



Nåja, det är nog en överdrift i skogarna omkring oss 

men några hittade jag i alla fall när jag tog en runda igår kväll på landet.




Många av mina svampställen är borta 
på grund av avverkning 
och då är det extra roligt när det börjar skymta gult framför fötterna.






Fint också med rött bland det gröna, 
det är verkligen skördetid just nu.
Dock är jag ingen bärplockare så vi får se om det blir någon hemgjord lingonsylt.


Svampen ska jag sätta i en västerbottenpaj.
Vi blev bjudna på en sådan paj i lördags 
och den var supergod.




I veckan har jag för första gången i år 
känt att det ändå kan vara lite mysigt med höst.

Då tänker jag på hög och klar luft,
gosiga varma kläder,
promenader i svampskogen,
brasa och bastu,
stearinljus på bordet 
och en varm soppa eller gryta.

 Det blir bra det!




Skön onsdagskväll på er! 











Kommentarer