Granada


 


Vi har hunnit med en sväng till fina 
Granada 
som ligger drygt två timmars bilfärd från oss.





Vi åkte tillsammans med goda vänner som bor i Estepona 
och hade så himla trevligt.
Det är fantastiskt att vi redan fått flera fina vänner här i Spanien.





Granada är en stad med mycket historia och stor charm.




Vi vandrade förstås runt en hel del i stan 
och på kvällen såg vi flamenco.
Det gav mersmak och jag känner 
att jag vill lära mej mer om flamencons historia och betydelse.




Det vita i fonden på bilden här uppe är inte moln
 utan toppen av Sierra Nevada.
Vi hade planer på att åka upp dit 
men tio minuter före oss var det ett stort jordskred som spärrade av vägen flera dagar.





Granada ligger så högt att allt inte är vintergrönt 
utan många kvistar är ännu bara.
I den starka solen var vårkänslorna påtagliga.




Spanien var ju under muslimskt styre under mer än 600 år 
och Granada var det sista moriska fästet.
Än i dag finns det arabiska kvarter som vi givetvis besökte.




Där drack vi sött te på låga stolar …




… och åt olika sorters baklava.




Granada kan jag tänka mej att återvända till 
både i verkligheten och i senare inlägg.





Ha en fortsatt fin måndag!




PS 
Så himla roligt att ni är flera som saknat mina inlägg. 
Tack!!! 
Det ger mig motivation att fortsätta blogga! 
DS 













Kommentarer