Om att gå i pension

 



I början av sommaren sade jag upp mig för 

att gå i pension

men först i början av maj nästa år.

I det här tankeinlägget publicerar jag bara gamla bilder
som det passar sig för en blivande pensionär.



Det var inget lätt beslut att trycka på sänd-knappen för avskedsansökan
trots att jag egentligen bestämt mej för ganska länge sedan
och dessutom ligger ju pensioneringen en bra bit fram i tiden.



Jag känner stor tacksamhet för att få ha haft ett jobb
som berikat mej med så många upplevelser
och som jag tyckt så mycket om.




Jag har fått träffa så många intressanta människor,
presidenter, ambassadörer
och många andra människor med olika erfarenheter och bakgrund.





Som kvinna och chef är det ju dessutom så
att man lätt trivs som bäst i slutet av karriären 
när erfarenheten och pondusen är som störst.



Mitt liv har dock verkligen inte bara bestått av arbete
utan också av ett rikt liv utanför jobbet,

ja, det är ju det som är det verkliga livet!




Likväl känner jag lite sorg över att stänga dörren till arbetslivet
och allt vad det innebär.


Det är förstås lockande att få bestämma sin tid helt själv,
att få sova på morgonen, 
och att kunna utveckla sina intressen.
Jag planerar bland annat att plocka fram systemkameran igen 
för att kunna visa bättre bilder här på bloggen.

Så ska jag träna på att sluta prestera och bara vara,
lättare sagt än gjort, hehe.




Jag har ju lite tid på mej att vänja mej
och kommer att sluta jobba först nästa vår
när den ljuva nordiska sommaren står för dörren.
Att gå på semester har ju aldrig känts besvärligt.




Sedan känner jag stor tacksamhet över att 
ha Spanien att åka till 
när vintermörkret lägger sig här uppe.



Där öppnar sig förhoppningsvis en ny dörr 
när den till jobbet stängs.



Ett nytt liv med nya vänner, nya platser att besöka 
och en kultur att upptäcka. 





Det finns mycket att vara tacksam för,
inte minst att ha förmånen att bli så gammal att man närmar sig pensionen.



Ha en skön fredagskväll!





Kommentarer