Traditionell jul

 



Julen ska vara som den alltid har varit
läste jag nyss i ett inredningsreportage. 

Är det så,

eller?




Julen är säkert vår mest traditionstyngda högtid
och visst är det mysigt och tryggt med traditioner.

Bilderna här i inlägget är från tidigare jular hos oss.




Men - 

det är säkert inte en slump
att man pratar just om en traditionstyngd högtid
för traditioner kan tynga.




Ibland kommer livet emellan.
Jag tänker på alla dem som förlorat någon 
och som nu ska fira en jul
som faktiskt inte blir som den alltid har varit.



Jag vill därför slå ett slag
för ett lite mer avslappnat förhållningssätt till den traditionella julen.
Julafton är ju faktiskt bara en kväll bland många andra.




Nu kanske jag inte själv alltid lever som jag lär i det här avseendet
men ibland händer det.




Att fira jul i Spanien som för två år sedan
var på ett sätt befriande.

Där finns det ju inte några traditioner som tynger 
utan vi kunde fritt välja hur mycket jul vi ville ha.




Valet utföll så
att vi på kvällarna firade jul
men på dagarna var det ju sommar och vi gjorde vi annat.




I vår lilla familj
skulle vi nog också kunna tänka oss ett annorlunda julfirande också här hemma 
men än har det inte hänt så lite traditionella är vi nog ändå.

Vi satsar istället på väldigt få måsten
och gör bara sånt som är roligt,
som i mitt fall att försöka duka vackert. 





Oberoende av hur julen firas
är jag oändligt tacksam över att få leva i ett land med fred och frihet.
Det är inte självklart för alla här i världen.


Fin tisdagskväll på er!














Kommentarer