Matresa






Mat hör ju resandet till och vi åt en hel del  
god mat 
 i Estepona.


Det var himla kul att ha bjudningar i vår lägenhet för första gången.
Jag visade redan tidigare bilder från när vi för ovanlighetens skull satt inomhus
och här kommer bilder från långlunchen på altanen.




Som sig bör i Spanien
 inleddes lunchen med ett glas cava.




Efter det dukade vi upp på köksbänken.
Menyn var av det enklare slaget,
det vill säga allt var färdigköpt,
en lunch helt i min smak när vi är på semester.




När vi i framtiden stannar längre perioder i Estepona 
tror jag att jag kommer att tycka att det är roligt att kocka själv
och att experimentera med alla råvaror. 


Nu blev det i alla fall Ibericoskinka, korvar, meloner, manchego-ost, varm getost, 
värmd potatisfrittata, oliver, salta mandlar, färskt bröd, grönsaker och hummus.
Cherimoya till dessert, i det här inlägget har jag en bild av frukten.




Sedan satt vi i solgasset på altanen, elva personer rymdes bra.
Under tiden ven stormen här hemma.




Nu när det stormar var tredje dag  
tänker vi tillbaka på den där långa lunchen när man sökte sig till skuggan.


En bra sak med Estepona är all färsk fisk till mycket facila priser.
Här nere en bild från när  mamma och vi äter sjötunga menuiere 
på strandserveringen som hör till hotellet på andra sidan gatan.

Mmmmm!



Mysigt också med tapas på små familjebarer.
Här satt vi tre uppflugna vid bardisken,
 de tomma faten skvallrar om hur många tapas vi åt.




Ser ni att notan är handskriven?

Den här tiden på året vill man inte sitta ute efter att mörkret lagt sig
och då var det mysigt med brasor på restaurangerna.





Förstås åt vi ofta fisk,
här lax överst och svärdfisk med pesto nederst.
Svärdfisken var min för jag passar ofta på att äta sådant som är svårt att få färskt hemma.





Jag flexade ut tidigt idag
och funderar nu på vad vi ska äta i helgen.

Jag tror faktiskt att det i morgon ska bli något så syndigt som våfflor till lunch,
det var en evighet sedan.
Riktig vintermat av nordiskt snitt, eller hur?


Fin fredagskväll till er!







Kommentarer